گفتگوی صوتی روبیکا از کلاب هاوس پیشی گرفت/ لزوم روشنگری در انتخابات با پیامرسانهای داخلی
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۱۳۲۶
محمد ذاکر دوست گفت: جریان اصلاحات پس از انتخابات سال ۸۸ و همچنین در دوره انتخابات بعدی بخش زیادی از تاثیرگذاری خود بر بدنه اش را از طریق رسانه های بیگانه انجام داده است و از آنجا که راهبرد احتمالی رسانه های خارجی تحریم انتخابات خواهد بود، ارتباط گیری راس اصلاحات دچار اختلال خواهد شد. این واقعیت سیاسی می تواند تا حدودی در فضای کلاب هاوس جبران شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس فضای مجازی در گفتگو با "تیتریک" گفت: کلاب هاوس شبکه اجتماعی مبتنی بر صوت است که از آوریل ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹) فعالیت خود را آغاز کرد و نسخه اولیه آن را تنها کاربران سیستم عامل IOS می توانستند استفاده کنند.
"محمد ذاکر دوست" ادامه داد: در این نرم افزار به جز صوت از هیچ فرمت دیگری اعم از متن، ویدیو و تصویر برای ارتباط نمی توان استفاده کرد و چیزی نیز در آن ثبت نمی شود.
وی افزود: امکان ورود برای همه به کلاب هاوس فراهم نیست و تنها با دعوتنامه از طرف کاربرانی که قبلا در این شبکه بوده اند می توان به آن پیوست. این موضوع موجب شده تاکنون تمام کاربران این شبکه واقعی و البته محدود باشند، همچنین فضای آن از دیگر شبکه های اجتماعی سالم تر بماند.
این کارشناس تصریح کرد: در مقایسه با توییتر که محورش شبکه سازی است، در کلاب هاوس با فضایی مانند وبلاگ سرویس ها مواجه هستیم که اولویت بر انتشار است.
ذاکر دوست گفت: کسانی در کلاب هاوس وزن بیشتری دارند که پیش از ورود به آن دارای سرمایه اجتماعی بوده اند.
وی ادامه داد: فضای کلاب هاوس برخلاف توییتر سیاسی نیست، اما در ایران حضور مستمر مقامات ایرانی فضای این شبکه را به شدت سیاسی کرده است.
این کارشناس تاکید کرد: نزدیکی زمان رشد کلاب هاوس در ایران به انتخابات موجب شده تا به تاثیر این دو بر هم بسیار توجه شود. مقایسه تعداد مخاطبان گفت و گوهای آنلاین در اینستاگرام و کلاب هاوس به خوبی نشان می دهد که فقط قشر خاصی از کلاب هاوس استفاده می کنند.
ذاکر دوست افزود: به دلیل هزینه های جانبی، تنها بخش کوچکی از دهک های اول و دوم اقتصادی امکان حضور در این شبکه اجتماعی را دارند. مباحث مطرح شده در کلاب هاوس به دلیل آنکه امکان انتشار گفت و گوها چندان راحت نیست، به بیرون منتقل نمی شود.
وی ادامه داد: شاید کلاب هاوس به شکل گیری گفت و گوی نخبگانی کمک کند، اما نمی تواند بستر مناسبی برای تبلیغات انتخاباتی باشد. کلاب هاوس نمی تواند میدان رفتارهای بسیج کننده انتخاباتی باشد، بلکه بیشتر فضایی برای عمیق سازی ارتباطات، گفتمان سازی، توجیه و اقناع سرشبکه ها و افراد گروه های میانی فضای سیاسی است.
این کارشناس گفت: جریان اصلاحات پس از انتخابات سال ۸۸ و همچنین در دوره انتخابات بعدی بخش زیادی از تاثیرگذاری خود بر بدنه اش را از طریق رسانه های بیگانه انجام داده است و از آنجا که راهبرد احتمالی رسانه های خارجی تحریم انتخابات خواهد بود، ارتباط گیری راس اصلاحات دچار اختلال خواهد شد. این واقعیت سیاسی می تواند تا حدودی در فضای کلاب هاوس جبران شود.
ذاکردوست افزود: چندی نگذشت که کلاب هاوس هم به دلیل افشای اطلاعات کاربرانش و نا امن بودن فضا فیلتر شد. فضای مجازی "کلاب هاوس" را بستر ضد انقلاب و منافقانی که هیچ بویی از آزادی بیان و قلم نبردهاند ایجاد کرده، ولی از آنجا که حق همیشه پیروز است بعد از مدت کوتاهی در کشور فیلتر شد.
وی ادامه داد: با محبوبیت یافتن کلاب هاوس، هر روز شبکههای اجتماعی بیشتری، خدمت گفتوگوی صوتی را به کاربران خود ارائه میکنند. حال در نمونهای ایرانی یعنی اپلیکیشن روبیکا هم شاهد اضافهشدن قابلیت گفتوگوی صوتی در اتاق گفتوگو هستیم.
کارشناس فضای مجازی بیان کرد: کاندیداها می توانند برای انجام امور تبلیغاتی خود از ظرفیت این پیام رسان داخلی استفاده کنند، با این تفاوت که این اپلیکیشن داخلی بوده و فضای آن کاملا امن است.
ذاکر دوست افزود: فرمانِ پشتیبانیها و مانعزداییها را باید با حذف بد افزارهایِ کثیفِ آمریکایی و تقویت نرمافزارهای خوبِ ایرانی شروع کنیم.
وی خاطرنشان کرد: هر گروه یا کانالی در روبیکا میتواند به اتاقی برای گفت و گو تبدیل شود و فرصت ایدهآلی را در اختیار چهرههای سرشناس برای گفتگوی مستقیم با مخاطبانشان قرار دهد.
این کارشناس در خاتمه گفت: ما در آستانه انتخابات می توانیم از این ظرفیت برای روشنگری مردم استفاده کنیم و نشست های پرسش و پاسخ و تخصصی برای عموم مردم در این فضا ترتیب دهیم تا مردم بتوانند فرد اصلح را انتخاب کنند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: کلاب هاوس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۱۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آسیبشناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.
یوسف خجیر (عضو هیئتعلمی گروه ارتباطات) در مقالهای با عنوان «آسیبشناسی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد کشور» به این موضوع میپردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیشبرد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود میآیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.
در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانهها هستند که فرایند گروهی را تشکیل میدهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری است.
به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکههای اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکهها برای ارتقای فعالیتهای تبلیغی و رسانهای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکهای شده بری ولمن (Barry Wellman) برگرفته از کلان نظریه جامعه شبکهای شده اوست.
مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری استخجیر در این مقاله مینویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه و تحلیل راهبردی یا سوات بهعنوان روش آیندهپژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکههای اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانههای جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکهها انتخاب شده است.
* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد
به گفته این پژوهشگر یافتههای این پژوهش نشان میدهد که انتشار اخبار و تقویت شبکهسازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیجسازی جزء قوّتهای مهم؛ همبستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعفهای مهم؛ اقناع شبکهای دین و جهانی شدن فعالیتهای مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصتها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانیاسلامی جزء نقاط تهدید است.
هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا، نرمافزار با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی و ... این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیردبه زعم خجیر مهمترین راهبرد طراحی و تولید و راهاندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامهریزی نهادهای دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکهها است.
همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا و نرمافزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی، بخش خصوصی و سایر دستاندرکاران این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.
در یک جمعبندی کلی باتوجه به یافتههای این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکههای مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکههای اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.
در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکانمند و غیر زمانمند بودن شبکههای مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکهها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکههای مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.
انتهای پیام/